Zon Jongen Meisje

Kanjertraining

Op De Beemden vinden we een positief en veilig pedagogisch klimaat essentieel. Daarom werken we in alle groepen met de Kanjertraining. Deze aanpak helpt kinderen om op een respectvolle, fijne en veilige manier met zichzelf en anderen om te gaan.

Met de Kanjertraining leren onze leerlingen op een systematische manier belangrijke sociale vaardigheden, zoals het opkomen voor jezelf, samenwerken, het oplossen van conflicten en het versterken van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ook besteden we aandacht aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag.

De Kanjerafspraken vormen de basis van hoe we met elkaar omgaan – niet alleen tijdens de training, maar de hele schooldag door. Deze afspraken zijn zichtbaar in de klas én in het gedrag van onze leerlingen.

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar 
  • Niemand speelt de baas 
  • Niemand lacht uit 
  • Niemand doet zielig

Binnen de Kanjertraining gebruiken we gekleurde petten om gedrag op een herkenbare manier bespreekbaar te maken. Elke pet staat symbool voor een bepaalde manier van doen – bijvoorbeeld helpend, teruggetrokken, stoerdoenerig of uitdagend gedrag.

Belangrijk om te weten: een kind is geen pet, maar laat gedrag zien dat bij een bepaalde pet past. Het gebruik van de petten helpt kinderen (en leerkrachten) om gedrag beter te begrijpen, bespreekbaar te maken en samen te werken aan positief en sociaal gedrag.

  Het gedrag van een kind met een witte pet op is "rustig". Het kind is behulpzaam en te vertrouwen. Dit kind heeft respect voor zichzelf en voor de ander. We noemen dit ook wel de tijger.
  Het gedrag van een kind met een zwarte pet op is brutaal. Het kind wil de baas zijn. De zwarte pet wil wel alles bepalen, maar nergens verantwoordelijk voor zijn. Dit kan leiden tot negatief gedrag waar anderen last van hebben.
  Het gedrag van een kind met een gele pet op is onopvallend. Het kind wil niet opvallen, is bang, verlegen of stil. Het kind wil er graag bij horen maar vindt alles eng, bedreigend en beangstigend. Door deze bange, afhankelijke opstelling kan het kind genegeerd of gepest worden.
  Het gedrag van een kind met een rode pet op is vaak clownesk. Het kind wil opvallen en stelt zich uitdagend op. De rode pet wil erbij horen en doet dit door stoer te doen op een vervelende manier. Kinderen met een rode pet op nemen geen verantwoordelijkheid voor wat ze doen maar wijzen snel naar een ander.

De Kanjertraining deelt gedrag in herkenbare typen in, maar deze indeling is nadrukkelijk niet bedoeld om kinderen te labelen of te diagnosticeren. Het doel is juist om gedrag bespreekbaar te maken en kinderen te helpen nieuwe manieren van reageren te ontdekken en uit te proberen.

We bieden leerlingen de ruimte om te oefenen met ander gedrag, zodat ze leren wat werkt in verschillende situaties. Daarbij staan vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect centraal – waarden die de basis vormen voor een positief en krachtig schoolklimaat.



Wat leren kinderen met de Kanjertraining?

De Kanjertraining bestaat uit wekelijkse lessen met onderwerpen zoals:

  • Jezelf voorstellen en presenteren

  • Complimenten geven en ontvangen

  • Gevoelens herkennen en benoemen

  • Grenzen aangeven (ja en nee zeggen)

  • Vertrouwen opbouwen – in jezelf en in anderen

  • Samenwerken en vriendschappen onderhouden

  • Omgaan met kritiek

  • Vergroten van zelfvertrouwen en zelfrespect

  • Stoppen met pesten en uit de slachtofferrol stappen

Preventief én krachtig

De training is vooral preventief bedoeld: door te investeren in een veilig pedagogisch klimaat voorkomen we probleemgedrag. Mocht er toch sprake zijn van grensoverschrijdend gedrag, dan volgen we de richtlijnen van het officiële Kanjerprotocol. Dit is op verzoek beschikbaar bij de directie.

Meer informatie over de Kanjertraining vindt u op: www.kanjertraining.nl